Melayu Tak Support Perniagaan Sesama Bangsa - Jalan TAR KL

Melayu Tak Support Perniagaan Sesama Bangsa

XTRA Advisor | Julai 04, 2024 | |


Melayu Tak Tolong Bisness Melayu

Melayu Tak Support Perniagaan Sesama Bangsa!!

Isu ini sudah lama tersiar dalam medan social samada dalam facebook, Twitter, Tiktok, Instalgram dan sebagainya.

Seorang peniaga dengan senang menuding jari dan membuat andaian bahawa perniagaanya kurang mendapat sambutan kerana tiada sokongan dari bangsa sendiri! Tohmahan ini 100% adalah tidak benar.

Masalah perniagaan anda tidak mendapat sambutan terpunca dari beberapa perkara dan isu yang anda sendiri tidak menyedari.

Contoh yang pertama: Sikap anda sendiri - yang ego, tidak ramah mesra, tidak menunjukkan sifat sebagai seorang peniaga iaitu bercakap dengan orang yang tidak anda kenali dengan bahasa sombong. Ketahuilah anda sebenarnya diperhatikan.


- Cara perbualan anda melalui telefon juga dapat mengambarkan bahawa siapa anda, disitu pelanggan sekali gus dapat meneka sifat dan perangai, secara tak lansung pelanggan akan mencari "alternative" lain.

- Sifat ego akan melenyapkan perniagaan dalam jangka masa terdekat, ego terbahagi banyak bahagian, contoh yang mudah: Anda berkata alah seorang nih ja "Customer" yang berperangai, lalu mengambil peluang bercakap dengan kurang sopan. Tetapi anda tak tahu pelanggan itulah yang akan melebarkan bahawa perniagaan anda tidak cukup bagus.

- Apabila anda menerima comment negative, dalam laman web tersendiri atau dalam laman social milik perniagaan anda dan membalas komen dengan kurang sopan, "Anda telah pon merosakkan perniagaan anda sendiri"

Anda seharusnya menerima komen negative kerana ia sebenarnya jalan untuk memajukan perniagaan anda. Serta harus meringankan jari untuk membalas komen dengan "merendah diri" TAPI ANDA EGO.

Produk Yang Anda Jual Tidak Menepati Harga Yang Wajar!

Dalam perniagaan ramai diluar sana menggunakan material atau produk yang dibeli secara borong dengan harga murah dan tidak berkualiti.

Masalah ini boleh diatasi dengan cara menggunakan sedikit "Matematik" dan tidak mengambil untung dengan harga yang besar. "Ingat pelanggan tidak peduli dengan harga tapak yang mahal sewaan, pelanggan hanya menilai barangan anda dan perangai anda. 

 

Location perniagaan anda juga menentukan samada perniagaan akan maju atau tidak, Tempat yang terbuka dan senang untuk berurus niaga juga menjadikan faktor utama. Kalau tempat yang susah untuk pelanggan membeli - siapa nak pergi? Contoh kedai dibuka dalam complek atau "mall". Kalau tiada tempat parkir kereta yang sesuai dengan harga? Kemudahan asas tiasa? Seperti Surau, tandas, tempat tarikan kanak-kanak? Ia juga menjadi punca kenapa dan mengapa perniagaan anda tisak mendapat sambutan.

"Lalu jangan kata Melayu Tidak Support Perniagaan Melayu"

Back to the past; Who are you? Your attitude, your body language. INGAT! anda seorang peniaga dan Customer  ialah "Prospek". Dimana "Manner" anda ketika itu? apabila berdepan dengan seseorang yang anda tidak kenali?

Kebiasaan berlaku anda sebagai seorang peniaga: "Underestimate" seseorang yang anda fikir lebih rendah level. Itu juga dalam kategori ego. Anda sebenarnya tidak tahu siapa yang berdepan dengan anda. So....apa anda nak memulakan perbualan.. adakah dengan tidak mesra dan melawan atau menyekat perbualan sehingga seseorang didepan tidak  dapat berkata dengan lebih panjang ?

Isu ini selalu terjadi, terutama apabila pelanggan membuat tawaran harga dan seorang peniaga membalas dengan "kami beli pon mahal tak kan nak jual harga yang rendah!" ITU ADALAH SATU KESILAPAN ANDA. Anda tidak perlu bercerita kepada pelanggan yang anda memborong barangan produk yang mahal.. 

 

Jadi!! Anda sebagai seorang peniaga harus menyemak balik siapa anda?? Ego, Tidak Mesra, Cepat Naik Berang? Underestimated seseorang? Itu kesilapan anda sendiri. Sebagai seorang pelanggan / Customer / Prospek mereka terkecuali dalam urus beli. Anda yang harus pandai menawan pelanggan - TAPI anda telah pon menunjukkan sifat buruk."Melayu Mana Nak Support Perniagaan Melayu?

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Italy Brescia

Welcome To Popular Street ..

Italy.!

Flights & Activities Promotions

Flights & Activities Promotions

Card image cap
Flight Promo

Fly More Pay Less...

Read more
Card image cap
Flight Promo

Fly More Pay Less...

Read more
Card image cap
Flight Promo

Fly More Pay Less...

Read more

hotelier advisor
Card image cap
Worldwide

Selected of Hotels in Kuala Lumpur

KLCC 2246 hotel
Bukit Bintang 1862 hotel
Chowkit / Putra WTC7 32 hotel
One Utama / Damansara 705 hotel
Cyberjaya 599 hotel
Cheras 509 hotel
Mid Valley / Bangsar 469 hotel
Petaling Jaya 447 hotel
Seri Kembangan / Balakong 436 hotel
Putrajaya 422 hotel
Pudu 392 hotel
Subang Jaya 378 hotel
Sepang / KLIA 366 hotel
KL Sentral 351 hotel
Sri Hartamas / Mont Kiara 336 hotel
Puchong 300 hotel
Bangi 295 hotel
Chinatown 275 hotel
Bandar Sunway 266 hotel
Kepong / Sri Damansara 240 hotel
Bukit Jalil 234 hotel
Ampang 232 hotel
Kajang 224 hotel
Setapak 222 hotel
Golden Triangle 199 hotel
Kota Damansara 105 hotel
Batu Caves / Gombak 87 hotel
Sungai Buloh 84 hotel
Semenyih 82 hotel
Rawang 74 hotel
Selayang 58 hotel
Sentul 43 hotel
Sg Besi 34 hotel
Dengkil 23 hotel
Hulu Langat 14 hotel
Pusat Bandar Damansara 3 hotel
Titiwangsa 1 hotel

Jalan Tar KL Tag

Hotel Reviu

Every hotel is required to keep a mystery..

And we are here to assist you in discovering the truth.!


© Jalan TAR KL - ALL RIGHTS RESERVED: Theme Design By: - Hotelier Advisor | EARAMIS